Visa ett inlägg
Oläst 2004-04-20, 11:49 #8
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Du har uppenbarligen inte tagit hänsyn till fakta i ditt uttalande.

* Enligt senaste marknadsrapporten kring telefonitjänster finns det ca 8 375 000 abonnemang och kontantkort i sverige.
* Mer än 55% av svenska marknaden är kontantkort.
* Billade SMS till kontantkort betalas inte ut till innehållsleverantör om kunden inte har täckning för beloppet.

Om vi bryter en kort stund, var ligger kreditrisken här?

Jag anser att vid köp med kontantkort är kreditrisken 0. Dvs 55% av alla försäljningar vi gör betalar vi dessa avgifter i onödan pga att kreditrisken inte existerar.

Också fortsätter vi.

Vi har nu kvar 45% av marknaden.

* Du kan inte teckna avtal utan att gå genom en kreditkontroll, anses du ha god ekonomi och inga betalningsanmärkningar sedan tidigare får du ett abb (detta är självklart ingen garanti för att du kommer att betala din faktura, men det ökar förutsättningarna)
* Kreditrisken finns inte på ett par betal-sms för några tior, kreditrisken är isåfall så mycket större på abbonemang+samtalsavgifter, vilket gör att operatören borde kalkylera sin sk. kreditrisk på dessa avgifter & lägga in en täckning för dessa här istället (vilket jag är ganska säker på att de också gör i dagsläget).
* Om du räknar de faktiska avgifterna så finns det kredit nog att kunna hantera 25% bortfall av fakturor. Går var 4e faktura till inkasso varje månad, och som dessutom aldrig betalas av slutkund? (Jag räknar inte med kostnaden för att skicka på inkasso etc då dessa avgifter alltid belastas slutkunden.)
* Supporten då? Svar nej. Du hänvisas alltid till den tjänsteleverantör det gäller och dess support såfort du har uppgett vilket kortnummer beställningen gjordes till. Operatörerna är inte insatta i vilka tjänster företaget erbjuder & behöver inte utbildas inom detta området.

Det finns inget som berättigar dem till dessa avgifter, så lätt är det. Snacket från tele2 etc är skitsnack på hög nivå, allt för att hålla kvar deras intäkter så länge det går.

Rätta mig gärna om jag har fel, men som sagt, var ligger kreditrisken som berättigar de till dessa avgifter?
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat