|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag ska ringa till olika leverantörer på måndag och höra om de kan skära ned på bandbredden i utbyte mot bättre hårdvara eller ett lägre pris.
Min budget ligger på mellan 500 och 1000 kr /mån. Men för de pengarna vill jag inte ha bandbredd som jag inte kommer att utnyttja. Jag vill istället betala för pålitlig hårdvara, redundant och driftsäkerhet.
Det jag tror att jag är ute efter är en stor serverhall som är övervakad och där de har reservdelar till sina burkar på lager. Om olyckan är framme kan man i värsta fall betala för konsulttimmar för tiden det tar att byta ut den trasiga hårdvaran. Tyvärr så verkar det inte vara så det fungerar hos de flesta leverantörerna. Istället får man betala en fast månadskostnad för ett serviceavtal, eller så väntar man snällt i fyra dagar när något går sönder.
En sak som slår mig när jag jämför olika leverantörer är hur likriktade deras erbjudanden är. Alla erbjuder i stort sätt samma upplägg. Konkurrensen verkar stor, men valfriheten för kunden är ändå liten.
|