Visa ett inlägg
Oläst 2006-12-17, 01:29 #17
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by pitbull@Dec 17 2006, 01:06
Känns lite som öppet mål för IIS att helt enkelt överföra domänen till det utsatta offret. Vet ej om systemet tillåter detta i dagsläget, men det vore väl på sin plats om det gick att genomföra i detta uppenbara och ganska självklara fall av "ond tro/ont uppsåt"?
Jo, det kan verka väldigt uppenbart i detta fall, men min erfarenhet av liknande tidningsartiklar är att de visar: en parts syn i frågan, betydande fakta utesluts, journalistisk okunskap eller bara ren och skär lögn. Vad jag menar att motsvarande situation kunde publicerats om någon som "påstår sig" ha blivit uppringd och blivit utpressad...

om jag äger [doman.se] och du äger [domän.se] så skulle jag direkt ringa upp GP och påstå att du utpressat mig på tiotusentals kronor med sexdumpar för att sidan skulle tillfalla mig - Speciellt om jag visste att journalisten aldrig skulle söka dig för att höra din version...och om jag visste att det skulle vara "öppet mål" i en förenklad prövning hos IIS..vad jag försöker säga är att det finns två sidor på ett mynt och att man i vissa fall behöver ifrågasätta det uppenbara..

Jag påstår inte att artikeln talar osanning, men den är inte opartisk och det finns anledning att tänka igenom olika möjliga situationer innan man pratar om att ändra gällande tvistlösningssystem.
Prisnivån för tvistlösning i Sverige är fullt jämförbar med exempelvis en motsvarande tvistlösning för [.com] - Ett UDRP kostar 1500 dollar att ansöka om.

Sen är det ju även så att en näringsidkare idag, förväntas inneha eller genom representant införskaffa sig den kunskapen att värna sitt firmanamn och därtill behäftade kännetecken och varumärken då det ligger i dennes intresse. Det innebär ju även att skydda sina immateriella kännetecken på internet, i den omfattning han/hon anser det nödvändigt !

En hel del pengar har delats ut för internetfrämjande projekt under flera år nu, men jag tror inte att något bidrag varit så kontroversiellt som just att Piratpartiets beskyddare Oscar Schwartz fick 150 000 av IIS för att blogga om: "Medborgarjournalism; åstadkomma en nyskapande undersökande journalism", men han var också bara en av sjutton som fick bidrag i år. Så jag tycker att det är satt lite ur sitt sammanhang, men visst jag betvivlar inte för en sekund att det finns kapital i stiftelsen..

Det ligger även i en Stiftelses intresse att ha en viss avkastning för det ändamål stiftelsen verkar (Internetinfrastruktur) Sen står det stiftelsen själv fritt att avgöra vad som de betraktar som "Internetinfrastruktur"..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat