Visa ett inlägg
Oläst 2006-12-16, 21:44 #12
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Hubbert - Jag anser att du har helt rätt i båda dina inlägg.

Och jag vill INTE alls försvara denne herres agerande,

MEN..

det han gjort är att registrera ett ledigt domännamn som dessutom kunde registreras gratis pga av aktuell .se-kampanj.
Hans registrering är i sig vare sig olaglig eller felaktig. Den blev det iom att han länkar den till porr i KOMBINATION med att han tar kontakt med stenhuggeriet och påtalar det inträffade, som då kan uppfattas som utpressning etc. Det är det som gör hans agerande klandervärt och regelvidrigt - men sen måste detta trots allt bevisas för att IIS ska ha mandat att agera, och det görs vid tvistlösningsförfarandet.

Det är också så att en tvist kostar FRÅN (10 000 ex moms upfront, vinner du får du tillbaks hälften)
men tvisten kan också kosta 20 000 ex moms om det krävs 3 tvistlösare. Observera att denna summa är för IIS att tvistlösa. Till det kommer juristkostnader som minst dubblar summan.
Att sedan en tvistlösning INTE har en självklar utgång gör det än mer riskabelt för den som begär den.
Domäninnehavaren riskerar INGENTING mer än att fråntas domänen..

Detta gör att som hubbert skriver detta fenomen sannolikt kommer att bli mycket vanligt framöver,
enda skillnaden är att det journalistiska nyhetsvärdet kommer ebba ut och media kommer mer eller mindre att strunta i det - vilket gör att övervägande av de som drabbas kommer att leta alternativ till tvistlösning hos IIS - ..och vi kommer aldrig att få reda på mörkertalen som betalar "hittelön" till de som hittat de förlorade domänerna...

- Det är iaf vad jag tror..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat