Visa ett inlägg
Oläst 2004-04-17, 03:04 #9
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: May 2003
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by desdecado@Apr 16 2004, 17:15
Postgången, liksom vägnät och elförsärjning, anser jag vara en grundstomme i ett fungerande modernt samhälle, och det smärtar därför att posten måste vara ett vinstdrivande företag. Ett av samhällets grundfunktioner kunde gärna drivas av staten och då ej i vinstsyfte.
Håller inte med. I USA finns ett mycket väl fungerande leveranssystem genom tex UPS som man kan skicka saker mycket billigt genom och de leverar över hela USA nästa dag. Amazon.com tar tex ingen leveransavgift inom USA.

Posten är extremt inkompetenta och har väl nästan gjort alla fel man kan göra (ja, inte så konstigt det är ju statligt). Vad som behövs är konkurrens på lika villkor, inte en stor inkompetent aktör som kostar alla medborgare skattepengar. Jag tänker inte börja lista exempel på Postens eller statens inkompetens på IT/logistik-området, det skulle ta hela natten!

Vad har UPS, DHL och liknande för priser inom Sverige? Förhoppningsvis kommer de kunna bygga upp en liknande struktur som i USA inom Europa i framtiden.. kan bara tänka mig att de hindras av konkurrens från statligt subventionerade bolag som Posten, vilket håller priserna uppe och servicen på lägre nivå än i fria marknadsekonomier. Att införa planekonomi kostar alltid mer för samhället/konsumenterna i slutändan.
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat