|
Medlem
|
|
Reg.datum: Jan 2005
|
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
|
Instämmer med jaffa ang. texten.
Det är väldigt mycket text och väldigt lite luft på sidan vilket gör att allting blir rörigt. Det är svårt att leta upp information och det går inte få en överblick av sidan.
Det tog nästan 15 sekunder innan jag hittade information om vad jag får ut av att komma till din sida.
Sidan saknar både balans eller kontrast, dvs det finns ingenting som drar till sig uppmärksamheten vid första anblicken.
Besökare som kommer måste få svar på vissa frågor när de kommer till din sida, annars tröttnar de snabbt och försvinner. Räkna med 3-5 sekunder..
Vad är det för sida? Varför ska jag slösa min tid här? Vad får jag ut av det?
Du skulle kunna ta bort 40% av texten på första-sidan och ändå ge besökaren mer information snabbare.
T.ex
Öka storleken/kontrasten på dina rubriker. Det är rubrikerna som ska ge vägledning om vart man hittar information om vad.
Behövs hela nyheten verkligen visas direkt? Visa istället de 3 första raderna och lägg till en länk "Läs mer här..."
Reducera mängden text på din förstasida. Tillför den en nyanländ besökare något? Om inte, stryk den alt. placera den på någon av undersidorna.
Exempel:
Sökboxen:
Stryk -> Speciella sökningar:
Sökning i forumet
Sök medlemmar
Till vänster - Nyheter på sajten
Stryk -> Här kan du läsa om nyheter och meddelanden som rör sajten. Alltså mer teknik än jobbrelaterat i just denna spalt. Här ser du de fem senaste nyheterna.
Då jobbnyheterna finns i mittkolumnen på sidan så blir detta överflödig info. Och man ser väl att det är 5 nyheter?
Finns mer att stryka.
Får du in mer luft är blir det lättare att hitta rätt information. Ett överflöd med information gör bara att man tröttnar.
|