Visa ett inlägg
Oläst 2006-12-05, 21:08 #9
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
En fallgrop är som jag har förstått det att vissa browsers skiter i att skicka form-content som utf-8 även om man har specat det, så man måste hålla ett litet öga öppet för det.
Skulle väl potentiellt kunna vara ett problem, men jag använder genomgående utf-8 och har aldrig haft problem med detta. Så länge man har html-sidan i utf-8 och en riktig meta-tagg (se ovan) så fungerar det utmärkt i Explorer, Netscape, Firefox, Opera, mm. En fallgrop kan eventuellt vara Netscape 4 och Explorer 4 och tidigare, där är stödet för unicode var minimalt. Möjligtvis kan problem också uppstå om användaren avsiktligt ändrar text-encoding i menyn på sidan med formuläret efter att sidan har laddats (men det finns ju ingen rimlig anledning varför någon skulle göra detta, det syns ju då uppenbart att tecknen på sidan blir fel).

Blanda inte iso och utf-8 på en site och ha alltid metatagg som anger utf-8.

Citat:
Originally posted by -grazzy@Dec 5 2006, 16:19
Det är ju en klassiker annars att utf-8 data inte sorterar nåt vidare.. men om om man kör med mb_*, mysql5 och ovanstående tips så skall det tydligen lösa sig.
MySQL kan ju även spara "äkta" unicode (ucs2) vilket dels löser problemet med 1 till 3 bytes tecken (struligt med varchar) och dels borde göra sortering och liknande betydligt snabbare. (Om man sparar huvudsakligen latinska tecken utan prickar, streck och ringar så kan det dock bli något mer platskrävande). Att använda UCS2 borde alltså vara det optimala för dig (kan såvitt jag förstår fortfarande hämtas med SET NAMES 'utf8', alltså som utf-8 som är bättre för webben).
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Jag är än så länge en av dem som martine säger "inte riktigt vågar ta steget fullt ut till utf-8".. men det kommer väl :P
Vi har alla varit där… B) Efter allt strul med teckenuppsättningar jag hade innan jag bytte till utf-8 genomgående så var jag också aningen tveksam, men kör man bara med utf-8 rakt igenom så blir det sällan problem (java, javascript och alltfler serverskriptspråk och operativsystem använder ju redan utf-8). (Sorry, det här låter visst som någon reklamramsa för tvättmedel… )
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat