Citat:
Originally posted by hubbert@Dec 5 2006, 12:13
Citat:
Betalar man 1000-tals kronor för några statiska HTML sidor med dålig design så har man blivit blåst tycker jag.
|
Och vad är det som säger att designen måste vara dålig.
Men det som egentligen gäller är vilket utbyte kunden får av sidan. Genererar den affärer eller inte. Om det är en toppdesign av hög kvalitet och en perfekt kodad sida men den inte ger några affärer är den helt värdelös. Då duger den på sin höjd att sätta upp i sin egen portfolio.
Optimala är naturligtvis, bra design bra kod och en sida som ger intäkter till beställaren.
Så jag förstår inte vad du inte håller med om.
|
Jag påstår inte att designen måste vara dålig, men om den är det är HTML koden i sig inte värt mycket.
Och om man inte anstränger sig för att hitta en layout och design som verkligen fungerar för kunden är det inte mycket jobb att skapa sidan.
Ställer man högra krav på designen å andra sidan så innebär det en hel del arbete, med att ta fram design, stämma av mot kunden och få den implementerad i kod.
En bra design innebär att den inte bara skall vara snygg, utan att den skall uppfylla sitt syfte som att generera affärer.
Så vad jag inte håller med om är att några HTML sidor i sig själva har mycket till värde.
Då du köper konst så tänker du inte på vad duk och färg kostar och hur många timmar konstnären lagt ner på sitt alster, utan det är andra faktorer som avgör.
Är tavlan vacker/intressant?
Är konstnären välkänd och betingar normalt höga priser?
Vad jag menar är inte att man inte skall ta betalt ordentligt för sitt jobb eller att en hemsida inte är något värt för att den kan vara enkel att skapa.
Men precis som inom alla kreativa yrken så finns det extrema skillnader i pris för ungefär samma produkt.
Det som skiljer bra sajter eller tavlor från dåliga är främst subjektiva värderingar som estetik.
Så för mig känns frågan lite som "hur mycket kan jag ta betalt för en tavla på 1x1 m med äggoljetempera på linneduk"
Självfallet är det intressant att veta vad folk ligger på ungefär och det är inget konstigt med själva frågan.
Men min poäng är att är dina designer riktigt bra så kan du ta riktigt bra betalt, oavsett om det inte tar många timmar att skapa sidan.
Är de dåliga kan det vara svårt att ta betalt alls.
l33tpm förslag på 5000 låter väl rimligt för vad små firmor ofta kan tänka sig att betala för en enkel sajt på några sidor, och om du tänker satsa på kvantitet istället för kvalitet kan det vara gångbart.
Skall du se till att du ger kunden det bästa du kan så är 10 timmar inte speciellt realistiskt, men om du har ett system för att snabbt generera sidor och inte ger kunden för mycket inflytande och revisioner så kan du om du får många kunder säkert göra bra pengar på det sättet.