Supermoderator
|
|
Reg.datum: Apr 2003
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Apr 2003
|
Jag får väl dela med mig av lite erfarenheter:
Först och främst var det gäller faktura, undvik, undvik, undvik! Det är massor som aldrig betalar sina fakturor, eller väntar månader med att göra det. Många har enorma skulder hos kronofogden (detta är dock helt gratis att kolla upp, telefonnr: 020-252005 - du behöver inte uppge ditt namn och det enda du behöver är personnummer vilket du kan få av folkbokföringen om inte annat) vilket betyder att de aldrig ens planerar att betala sin faktura. Ännu fler glömmer bort det, missar påminnelser och så vidare och så vidare. Till en början kan det ju tänkas vara lukrativt med påminnelseavgifter på några tior men de betalas sällan, om påminnelsekfaturan öht betalas. Samtidigt är arbetet minst sagt enormt med de som inte betalar - man får maila, ringa, skicka extrafakturor och helt enkelt krångla en massa. Om du sedan vill skicka någon till kronofogden tar de direkt en ganska grov avgift (tror den är knappt tusenlappen nu), den läggs förvisso på kunden OM kunden betalar. Samtidigt kan kunden neka och då blir det att gå till tingsrätten och där det blir fler avgifter, och även om du vinner där så behöver inte det betyda att du får ett öre eftersom kunden helt enkelt kan sakna tillgångar. Så mitt råd är att undvika faktura, om du kan.
Postförskott är troligen det absolut bästa om det inte vore för att allas våran post tog en avgift på 37.50 kronor, _bara_ för själv postförskottsdelen så då utesluts det på alla produkter där du inte har grova marginaler (varor för 300-400 kronor är ju gränsfall, mina egna varor ligger en bit under där vilket betyder att postförskottsavgiften måste läggas på kunden och vips så var inte det så attraktivt längre). Dessutom ska tilläggas att om du har många kunder är det måttligt skoj att stå nere på macken och skriva namn och adresser med vanlig penna, och hade du då tänkt beställa förtryckta blanketter så måste du beställa ett ganska stort antal och ändå måste kundens adress på (vet inte om det går med matrisskrivare, är möjligt).
Paynova är ett alternativ som är oerhört attraktivt, speciellt med sina låga avgifter och stora stöd för olika kort. Den stora nackdelen är att folk helt enkelt inte har Paynova-plånbok. Jag tror de måste satsa lite rejäla slantar på marknadsföring (inte sända lite småannonser på TV4) och få en rejäl kapitaluppbackning innan de blir populära. Men då de blir det tror jag stenhårt att det kan lyckas och är något bra både för konsumenter och företag.
Kreditkort, vill du bli direkt 'merchant' under en svensk bank kostar det (förstås) skjortan vilket gör att man får söka sig till utländska aktörer och personligen har jag en ganska stor skepsis mot allt som inte har någon adress eller liknande i Sverige.
Förskottsbetalning, ptja, billigt men kunderna vill väldigt sällan. Möjligtvis kan återkommande kunder tänka sig detta, eller om du har ett väluppbyggt varumärke som man kan lita på.
Bottom line är nog att ett flertal alternativ kan användas, det kanske går att premiera t.ex. Paynova-betalningar på något sätt eller ta ut avgifter på fakturabetalningar. Hur som helst är betalning ett ständigt gissel för webbutiker som inte säljer dyra eller jättebilliga varor (då mikrobetalningar via t.ex. telefon fungerar).
Jag ser gärna att andra delar med sig av erfarenheter och tips! :-)