Citat:
Originally posted by Micke_@Dec 4 2006, 23:13
Vad skulle ni sätta för värde på följande webbdesignpaket:
- Välgjord grafisk design upp till 10 undersidor
- Validerad, sökoptimerad XHTML och CSS
- Kontaktformulär
- Designad 404-felsida
- Företagets logo som favicon
- Registrering i 10 de populäraste sökmotorer och kataloger
|
Om du vill ha ett snabbt svar utan motivering varför priset hamnar på: 5000 kr
Att sätta pris är en sådan där trevlig balansgång om hur man å ena sidan vill tjäna pengar, men att man å andra sidan inte vill förlora kunden. Efter att jag gjort några sidor enligt de specifikationer som du skriver om, handlar mina slutsatser om att du ska se till vem som är din kund, och mindre till vad som ska göras.
Du får helt enkelt värdera den kommande tiden och sätta ett pris på den. Jag har haft uppdrag som dragit ut på tiden och där all passiv tid gör att ersättningen per timme kryper neråt. Andra uppdrag har gått fortare. Eftersom det kan vara svårt att veta vilket typ av uppdrag du kommer att vara sysselsatt med skulle jag sätta ett pris som motiverar dig även om arbetet hamnar i dvala t.ex. pga att företaget du jobbar mot väljer att prioritera bort just webbplatsarbetet då och då.
Om du bestämt dig för ett pris är det dags presentera det i kombination med en kravspec. Det hemskaste som finns är när du har ett projektpris och kunde aldrig blir nöjd, se ovan. Sätt även en tidsgräns (såklart som du själv kan hålla) för när arbetet eller delar av arbete ska vara klart. Beskriv i vilka steg sajten kommer att byggas och planera in uppföljningsmöten i samband med dem tidpunkterna.