Visa ett inlägg
Oläst 2006-12-04, 00:41 #22
Nikke Lindqvists avatar
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
Nikke Lindqvists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Det rör sig ju om en terminologisk röra så fort man börjar prata om unika besökare.

Det Google mäter är unika sessioner per använd webbläsare, återställt efter 24 timmar.

Definitionen funkar fint för de allra flesta webbanvändare, även om vi som tillhör målgruppen som besöker WN nog måste sållas ut ifall resultatet ska anses korrekt.

Själv använder jag två datorer. Var och en med åtminstone två webbläsare på. På min Mac använder jag Safari, Camino och Firefox och på den andra Firefox och IE. Dessutom surfar jag mycket från mobilen där jag för att komplicera saker och ting också använder två olika webbläsare för att testa kompatibilitet. För att ytterligare komplicera saker och ting så är Camino och Firefox inställda på att radera cookies varje gång jag avslutar dem. Nu sker det inte så ofta, men efter varje omstart så blir jag ytterligare en ny unik besökare per browser.

Detta gör mig dagligen till åtminstone sju unika besökare och ibland kan jag nog vara uppåt ett 20-tal olika...

Om vi sedan jämför med grannfamiljen som är fyra personer som delar på en dator med en enda webbläsare på så är ingen av dem särskilt unika. Även om alla fyra dagligen besöker Aftonbladet.se så räknas de som en enda unik besökare av de allra flesta statistikprogram.
Nikke Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat