Citat:
Originally posted by Christian O@Jun 9 2003, 04:54 PM
Det jag ska sälja har jag att välja att importera från USA eller England. Från England blir det inga problem eftersom det är inom EU, men från USA så läggs det ju på tull plus att det verkar vara väldigt krångligt med alla tulldeklarationer etc som ska fyllas i. Någon här med erfarenhet från detta?
|
Jag importerar lite friluftsstolar från USA (
www.friluftsbutiken.com). Absolut inga problem. Ring först till tullen och snacka med dem lite först, gällande tullsatser.
Sen se till att försändelserna du får från USA är väl märkta med ditt organisationsnummer. Annars tar det ytterliggare en vecka innan du har försändelsen hemma. Tullen måste nämligen ha koll på vem det är som tar emot vad. Någon tulldeklaration har jag aldrig fyllt i.
Nu vet jag inte vad det är för något du kommer att sälja. Men då jag gissar på att det är relativt små produkter, så kan det vara aktuellt att anlita USPS (U S Postal Service, motsvarighet till svenska Posten). Anlita absolut inte dem som fraktare! De är både dyra, långsamma och bra på att slarva bort paket! Slå upp Gula Sidorna och skicka iväg offertförfågningar till möjliga fraktare istället.