Visa ett inlägg
Oläst 2006-12-01, 00:10 #15
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det enda som gäller om du vill ha hög PR är inlänkar. Många inlänkar och från sidor som själva har hög PR. Men bry dig inte så mycket om PR – Google bryr sig nämligen inte så mycket.

En sida blir indexerad genom att Google följer länkar på andra webbsidor (det visste du redan). Det innebär att om du bara har en inlänk så måste du vänta tills Google har varit på besök på den sidan som länkar till dig. Google hittar din sida, men brukar nästan aldrig bry sig om att crawla hela sidan vid första besöket. I stort måste du visa för Google att dina sidor är värda att indexera. Det gör du genom inlänkar och unikt innehåll. Med unikt innehåll menar jag att du bör variera dina meta-taggar samt texter. Har du inlänkar från sidor som Google ofta besökar (normalt sidor med hög PR – som Sunet) så kommer det ta kortare tid innan Google hittar dina sidor. Har du bara en inlänk från en sida som Google besöker en gång om året så kommer det så klart ta tid innan din sida indexeras.

Nu vet jag inte vad du har haft för annonser på Blocket, men jag har svårt att tro att det ger något. Om du syftar på de små annonserna som privatpersoner och företag lägger in så skapas det en ny sida för varje annons. De här annonserna brukar försvinna innan Google ens har bestämt sig för att indexera sidan. En länk från en sida som inte är indexerad ger så klart inget. Om du istället syftar på de stora banner-annonserna så är de inte sökmotorvänliga.

Min erfarenhet av Google är att det ofta går fort att få förstasidan indexerad. Sedan kan det ta många månader innan övriga sidor indexeras. Det beror på att Google normalt inte djupindexerar sidor vid första besöket.

Kort och gott blir det:
1. Variera dina meta-taggar och dina texter
2. Skaffa några inlänkar från sidor som har PR (behöver inte vara hög)
3. Vänta i några månader

Nu upprepade jag bara vad andra redan sagt. Men, men...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat