Citat:
Originally posted by N!kke@Nov 29 2006, 03:09
Axfood har idag fått hot om brevbomber och en otrolig massa verbal dynga i telefonen. Visst, det kan spammare ha. Men var ska man sätta gränsen för spam?
Ni som fick de här mailen, visst har ni fått det till adresser som skulle kunna tolkas som företagsadresser? Då är inte utskicket olagligt. Och faktiskt inte ens oetiskt. Troligen är det inte heller särskilt effektivt, vilket det skulle ha kunnat vara om eGenerator hade haft kraft och mod att tala om för Axfood att det är andra regler som gäller på webben. Att folk blir sura för att få obeställd reklam i e-lådan på ett helt annat sätt än de blir av att kånka pappersskräp mellan brevlådan och pappersinsamlingen.
|
Det kostar ganska mycket att skicka traditionell direktreklam med posten till 100 000 mottagare. Att skicka motsvarande information per epost kostar nästan ingenting och därför finns det så mycket SPAM.
Det spelar ingen roll om utskicken följer lagstiftningen. Det är fortfarande SPAM och inte ok. De allra flesta internetleverantörer tillåter inte utskick på det sättet.
Det kommer en hel del tveksamma mail där det finns en etablerad relation sedan tidigare; men det är aldrig ok att skicka reklam per epost när relationen helt saknas.