Ämne: Swemedia?
Visa ett inlägg
Oläst 2006-11-26, 12:41 #47
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Det här med ADwords verkar tydligen vara lite krångligt. Det finns fyra sätt att använda Adwords för sig själv eller sina kunders räkning.

1) Öppna ett vanligt Adwordskonto antingen genom att använda en rabattchecken från Google (om man har någon) eller sätta in lite pengar.
Från det kontot kan man lägga upp kampanjer åt sina kunder också. Och ja det är ok enligt Google.

2) Öppna varianten som heter "Mitt kundcenter" hos Google. De extra funktionerna som då tillkommer är bla att man kan administrera andra vanliga Adwordskonton via det (sådana som i 1) så där kan man lyfta in kunders ADWordskonton.

För 1 och 2 ställs inga krav.

3) Kvalificerad professionell annonsör aka Qualified Individual. Krävs att man under 90 dagar annonserar för $1000 samt klarar av ett skriftligt test utfärdat av Google.

4) Kvalificerad professionell annonsör aka Qualified Company. Krävs att man under 90 dagar annonserar för $100.000, klarar av testet samt har fler personer på företaget som behärskar AdWords.

På 3-4 finns det dessutom ett rabattsystem som gör att om man kommer upp till vissa volymer ger Google en rabatt. Beloppen är dock mycket höga.
För 3-4 får man sätta Googles logo på sin sida som upplyser vilken typ av annonsör man är. Den kan vara klickbar då kommer man till en sida på Google som bekräftar vilken typ av annonsör man är.

En del skojarföretag kan sätta logon på sin sida utan att vara godkänd enligt punkt 3 eller 4, den är då inte klickbar förstås. Företaget som diskuteras i tråden är godkänd enligt punkt 3.
Finnmera som förekommer i tråden är godkänd enligt punkt 4. (För övrigt ingen som helst jämförelse mellan de båda företagen då Finnmera uppenbarligen står på den postitiva skalan avseende seriositet, alltså i direkt motsatt till den andra företaget)

Fler varianter att sälja annonser via AdWords/Google finns inte. Sedan har Google sådant som Google Enterprise Professional etc, men det rör inte Adwords.

Språkbruket; jag har inte sett att Google överhuvudtaget använder sig av ordet återförsäljare i de här sammanhangen. Kvalificerad annonsör är ett ord de själva använder sig av.

Att i det här sammanhanget marknadsföra sig i telefon eller vid kontakt som att man är återförsäljare eller anlitad av Google är, om inte direkt lögnaktigt, så åtminstone grovt oseriöst.

Dessutom kan man jämföra texten som står på det aktuella företagets webbplats med vad de säger muntligt. Inte ett ord om att de är anlitade av Google. Varför inte? Det kan Ni fundera på.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat