Visa ett inlägg
Oläst 2006-11-24, 11:25 #10
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by autosvar@Nov 24 2006, 10:26
Inget ont om idn generellt, men de gigantiska mängder i dagsläget värdelösa namn
autosvar - Kan du förtydliga vad du menar ?

Menar du att många registrerade IDN-domäner har ordkombinationer som som är svårbegripliga, felstavade eller grammatiskt oriktiga att de därför är ointressanta ur sökmotoroptimerings hänseende ?
Eller menar du att IDN-domäner skulle vara värdelösa av annan orsak ? som att de inte går att använda, indexera eller liknande ?
---
IIS gratiskampanj i kombination med MSIE7 och bla Google´s och MS´s sökmotorers IDN-uppdateringar har starkt bidragit till varför jag och många med mig valt att satsa på dessa auktions- och marknadsplatser. Jag måste säga att jag är förvånad. Vad jag visste när jag smygöppnade för en vecka sedan, var att flera stora spelare planerade att släppa samma sak - men ingen av dessa har ännu lanserats och jag hade ingen aning om de nya som beskrivs i denna tråd. Vad som mer är lite förvånande är att jag under en veckas tid fått frågor av en handfull besökare som är intresserade av "kopior" för att sätta upp själv. Så vi har inte sett den sista lanseras - det är ju iaf klart.

Intresset för nya marknadsplatser är givetvis pga av att det nu finns betydligt fler domännamn i omlopp som är till salu, men även för att internetanvändare börjar få upp ögonen för att IDN-domäner inte längre är värdelösa som domännamn, utan tvärtom MER betydelsefulla framöver än "vanliga" domäner..sökmotormässigt.

Domännamn identiska med sökord/fraser "värderas" högre av de större sökmotorerna och såvida internetanvändares vanor inte ändras till att skriva "kop domaner" istället för "köp domäner" i sökmotorerna, så förblir det så.
Att detta inte "nått ut till gemene man" beror ju till största del av bristande intresse hos sveriges IT-journalister vars kunskap ofta begränsas till dåliga översättningar av utländska nyheter. När det här är en av de största nyheterna för svenskt internetanvändande på många år..
Men var säker på att IDN-domäner med svenska tecken kommer att bli ett mycket viktigt och vanligt för svenska webplatser!

När det gäller min syn på marknadsplatser så är priskrig eller "gratis är gott" inget alternativ, den "pitch" vi har skiljer sig från många andra, och följer man instruktioner så finns ingen risk för att bli skammad. Och jag ser hellre att man gör affärer med en marknadsplats för att det är säkert än för att det är billigt eller gratis - oavsett om man handlat med IDN eller "vanliga" domäner.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat