Citat:
Originally posted by jokkoapa@Nov 22 2006, 23:22
Du lägger inte ett enda inlägg i tråden om http://www.webmasternetwork.se/f3t17423.html som tjänar hundratals miljoner på liknande saker, men du slänger en massa ovett över en tonåring som tjänar några tusenlappar på domännamn, måhända på ett klandervärt sätt.
Det är lätt att se saker grumligt när man är förbannad..
|
Det finns många aktörer där ute som sysslar med samma skit men det rättfärdigar inte att man gör det. Tyckte detta fall var aktuellt då försäkringkassans domäner nydligen varit på tapeten och någon valt att försöka sig på samma variant. Detta hade jag tagit upp oavsett vem som stått bakom det. Resterande information nämns då det berör samma person och att jag tidigare kartlagt beteendet hos denna vilket ingen kan ha missat.
Citat:
Vidare påstår du att "webmessenger" är ett Microsoftägt varumärke, vilket är helt felaktigt, vilket du skulle sett om du läst igenom den aktuella tråden.
|
messenger .com inkräktar rent juridiskt inte på Microsoft, det var fel av mig. Ville syfta mot webmessenger. msn. com
Citat:
Du lägger inte ett enda inlägg i tråden om Comitnet som tjänar hundratals miljoner på liknande saker, men du slänger en massa ovett över en tonåring som tjänar några tusenlappar på domännamn, måhända på ett klandervärt sätt.
|
Kan gärna bidra även i tråden om comitnet då de är precis såna som förstör förtroendet för IT hos traditionella företag genom att blåsa dem. Och genom den marknad som alla medlemmar på WN livnär sig på med mycket slit för att spela det lagligt.
Men inte att förglömma att personen som nu har tagit försäkringkassan .se håller på att försöka bli en ny comitnet, är det då fel att försöka stoppa detta?
Citat:
Men visst! Upplys mig gärna om ett fall där någon dömts eller blivit misstänkt för brott när denne brutit mot villkoren från NIC rörande registrering av domännamn.
|
Bedrägeri är ett brott och att på felaktiga grunder sälja en vara (domän) går under just denna kategori. Det var inte syftat till att man brutigt mot NICs villkor utan till domänförsäljning baserat på falska uppgifter och påståenden.
Citat:
9 kap. Brottsbalken Om bedrägeri och annan oredlighet
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två
år.
För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).
|
Ber om ursäkt för att det kan upplevas som ett oseriöst inlägg, jag försöker att alltid vara saklig och hänvisa till källor men i detta fallet är det lite svårt som ni måste förstå. Några saker kan verka som tagna out of the blue då jag har mycket mer dokument i huvudet än det som publicerats. Ibland spårar man ur och glömmer hänvisa till källan. Däremot är inga citat urdragna ur sina samband på ett sådant sätt att det kan härledas till något annat.
Har precis för 2min sedan talat med honom i telefon där han lovat att sluta med denna typ av verksamhet. Och det är helt ärligt det enda jag begär, att i vart fall fått en person att sluta med oseriösa affärer.
Åter igen beklagar jag att allting inte har källa bakom och om någon känner sig påhoppad.
Edit: Syftningsfel