Citat:
Originally posted by extra74@Apr 8 2004, 23:38
hej
ServerMatrix är upp och ner vad gäller kundtjänst.
Ibland åtgärdar de felet inom 10 min och ibland tar det upp till en dag.
Det finns flera parametrar som avgör hur snabbt de fixar felet eller svarar på frågan man ställt. Bland annat handlar det om VAD man frågar efter.
Om servern kraschat och man begärt en manuell omstart brukar de göra det ganska snabbt. Ifall inget händer inom 30 min kan man alltid ringa dem. Alltid någon som svarar i telefon som är på plats.
Det jag uppskattar med Server Matrix är deras uppvakningssystem som sparar både tid och nerver.
Så fort Apache, mysql eller något annat hängt sig, startas de automatiskt.
Man får veta att det inträffat först när man får ett e-brev om händelsen.
Ett större problem hade jag då min server kapades av en idiot från Brasil. Då kopplade de min server från nätverket och begärde 75$ / timme för att rensa servern.
Långa telefonsamtal och mycket arbete gick åt och det värsta var att servern var nere i 3 dygn 
Men det kan jag förstå eftersom den utgjorde en säkerhetsrisk (andra servrar atackerades från min).
Att installera om hela systemet var ingen bra lösning enligt mig.... inte innan man hittat alla trojaner.
PS: stäng av SSH om du inte behöver det
|
Vilken mardröm att bli kapad men hur ska man kunna stänga av SSHd? Det är ju som att ta självmord... Bara inte tillåta mer än ett par IP-adresser i iptables. Föresten, kunde dom inte bara skriva en IP-tables som endast släpper in trafik på SSH-porten (och alltså inte tillåta utgående trafik alls eller nåt annat), koppla in den på nätet så man själv får fixa burken? Nog för att dom är duktiga på Server Matrix, men $75 per timme kan dra iväg långt.