Så här skrev jag i en tidigare
tråd om just detta dilemma.
-- klipp ---
Men om man läser på KO hemsida:
http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...gArticleId=2 479
Under Distansavtal:
Postorder
För postorderförsäljning finns, förutom reglerna i distans- och hemförsäljningslagen, särskilda branschregler. Dessa har utarbetats efter samråd med Konsumentverket/KO och har antagits av Svenska Postorderföreningen.
Branschregler (PDF)
http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...orderregler. pdf
Speciellt punkt 3.8
Outlösta paket
Marknadsföring skall i förekommande fall innehålla information om att
säljaren, för det fall köparen inte utövat lagstadgad eller annan rätt att
frånträda avtalet, tar ut en särskild avgift för outlösta paket och om
storleken av sådan avgift.
Nu vet jag inte om man måste vara medlem i Svenska Postorderförening men OM dem nu kan ta ut en avgift för paket som ej hämtas ut då skall det även gälla alla andra butiker som säljer på Internet.
Men andra ord så har KO gått med på att SP's medlemmar kan ta ut en ersättning för ej outlösta paket ... och flera av SP medlemmar säljer ju redan idag sina varor på Internet och inte bara via kataloger ...
Men som sagt... vore intressant med kommentar från nån jurist eller liknande..
--- Slut klipp ---
Några kommentarer om detta?