Visa ett inlägg
Oläst 2006-11-19, 23:23 #15
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Liknelsen med rån var nog lite väl att ta i, som du också nämner finns inget prejudikat i dagsläget för den här typen av auktioner - det finns det däremot för rån, stöld, bedrägeri etc. Lotteriinspektionen bedömde först att det inte var ett lotteri - därefter gjorde man en helomvändning och tolkade det som olagligt spel (förmodligen för att skydda det svenska spelmonopolet) - det är därav jag tvivlar på att det skulle kunna gå genom rent rättsligt (borde det inte gjort det vid det här laget? lotteriinspektionen anmälde en drös med sajter i somras..?) bl a med tanke på medlemskapet i EU som kan påverka dessa lagarna.. Den som lever får se, vi bör ju se resultat på polisanmälningarna inom kort & jag betvivlar att någon av lägstabudsiterna gör något innan det finns ett prejudikat..

Slutsats:
Ja, LI anser att lägstabudauktioner är olagliga, men å andra sidan har LI anmält en hel del andra fall där förundersökningar har lagts ner (t ex när NRF fick för sig att anordna Roulette på Sergels torg i Stockholm. Källa: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...62398&from=rss)

Vad gäller beskattning så är det väldigt luddigt, vi kan båda spekulera i hur ägarskapen ser ut för de olika bolagen, jag har tidigare diskuterat just UK-bolag här på WN där jag nämnt att CFC faller in ganska omedelbart för de småkillarna som tror sig slippa skatt genom att flytta bolaget utomlands. Utgår man från att det är ett fåmansbolag så faller CFC-reglerna in, men jag tror inte att de gör det när man kollar på den handfull seriösa bolag inom branschen vi diskuterar. Dock en personlig spekulation

Vad gäller driftställe så var du mer påläst än mig, min tolkning var att fast driftställe i Sverige gick att undvika för bolag med "rätt" uppsättning, exempelvis med programmerare utanför Sverige & en företagsledning som inte är skriven i Sverige (förutsatt att ägandeskapet inte faller in under CFC-reglerna). Ponera att bolaget inte enbart har försäljning till Sverige - hur tolkar du en sådan uppsättning mha filiallagen? Det är på den punkten samtliga svenska budsiters uppsättningar faller skulle jag tro..