WizKid - Du har helt rätt, - My bad
Men då enskilda firmor trots att de i lagens mening betraktas som fysiska personer (i motsats till juridiska personer) så gör inte ens NIX-registret skillnad mellan enskilda firmor och exempelvis AB:n dvs du kan som enskild firma inte nixregistrera ett tele/faxnummer.
Så det är ju ganska uddlöst, speciellt på det sätt som
marknadsföringslagen §13b är utformad. För det är ju ingen nyhet att många av de som skickar den här typen av obeställd reklam är också de som är inlästa på lagtexten. Och vad är det nu det heter: "Det som i lagtexten inte är olagligt är .. lagligt!"
..och hur svårt är det för spammarna att hävda att "någon" uppgett den här emailadressen..?
..och som Mattias skriver finns ju en mängd tjänster för denna typ av utskick.
(Sen ska det ju bevisas att det faktiskt ÄR företaget som gjort utskicket - det har ju hänt förr att "kollegor i branschen" skitar ner konkurrenter)
Men just pga av att Sverige har den här uppdelningen av ftg/pp gör det hela så invecklat, jämför du exempelvis med ..jag har för mig att det är Schweiz - där du inte kan skicka ett mail eller ringa ett samtal till NÅGON i säljande syfte utan att först fått en skriftlig begäran om det.
..och allvarligt talat - är det inte väldigt mycket energi att lägga på ett email, som lätt går att radera ?
Jag vet inte, jag har ingen koll på Ninac AB och utskicket ifråga, men jag får för mig att ett "misstänkt obeställt reklamemail" kan ses som ganska lågprioriterat hos polisen..