Har precis startat min EF, och har som många andra "privata" saker så som dator, böcker och möbler som jag vill föra in till mitt företag.
Har läst BL infos Bokföring och Redovisa rätt 2004, vill bara kolla att jag fått till allt rätt.
Dator (köpt förra året)
* 2018 - kredit 100 % av belopp
* 1250 - debet 80 % av belopp
Böcker, facklitteratur:
* 2018 - kredit 100 % av belopp
* 6970 - debet 94 % av belopp
Möbler (skrivbord, stol, lampa), här är jag lite osäker, vad gäller för förbrukningsinventarier är det upp till 5000 per år eller per kvitto? Kan jag bokföra så här:
* 2018 - kredit 100 % av belopp
* 5400 - debet 80 % av belopp
Antar att jag bara lägger till momsen till 2640 på debit sidan för samma typ av verifikationer i år när firman är startad och jag får dra av momsen.
All hjälp uppskattas!
- QoS