Citat:
Inkassokrav
- Du får skicka inkassokrav själv, utan att registrera dig hos datainspektionen. Detta under förutsättning att din huvudsakliga sysselsättning är något annat, att det är dina egna fordningar, samt att det är ett begränsat antal ärenden.
|
Hur kommer det sig att man aldrig har fått eller hört talas om någon som fått ett inkassokrav från någon annan än de stora inkassobolagen? (Bortsett från att man att man, och alla man känner, är så exemplariska och aldrig har betalat en räkning/faktura försent

) Varför skickar inte alla inkassokrav själva? Jag förstår att effekten kanske inte riktigt blir densamma, men man slipper iaf betala inkassobolagens avgifter antar jag? Får man behålla hela inkassokostnaden (160kr) själv? Eller har jag missat något helt här?
Någon som kan räta ut mina frågetecken? (Jag har inte så bra koll på den ekonomiska biten själv, men jag kommer ihåg när vi skulle börja använda oss av inkasso vid något tidigare tillfälle, inkassobolagen tog ganska hutlösa avgifter om jag minns rätt.)
Mvh
Carl