Citat:
Ursprungligen postat av ragnwald
Förstår inte riktigt vad de skulle använda den till själva.
|
Detta uttalande i detta forum visar att du inte är i ond tro
Citat:
Ursprungligen postat av ragnwald
Tycker det ser ut mest som ett hotbrev och de hänvisar ju inte någonstans till svensk lag? Vad gäller egentligen?
Ska höra med NIC-SE imorgon, men jag antar att det finns folk här som vart med om samma sak. Vore kul att höra lite vad ni tycker att jag ska göra.
|
Jag tycker detta är femstegsraket:
Bekräfta mottagandet av brevet med ett "har tagit del av men inte förstått". Be därefter advokatbyrån förklara för dig utförligare men på enkel svenska vad de vill ha av dig och på vilket sätt detta berör dig enligt svensk lag. Be dem att förklara på vilket sätt du gjorde fel när du registrerade domänen. Kort och gott, ställ frågor där du vet att svaren är till din fördel men kom aldrig med några egna påståenden.
Dokumentera din användning av domänen. Om det är tydligt att du använder den för daglig kommunikation i verkamheten så blir det svårare för AOL att kräva den från dig.
Offentligör AOL's agerande så mycket det någonsin går till press och relevanta medier. Skicka inte bara hotbrevet utan bifoga en bra text - lite olika versioner till IT-press och vanlig press - som stöder din tes och visar på hur oprofessionellt AOL agerar som i illa förtäckta ordalag skickar ett slags Hells Angels-jurister för att skrämma skiten ur dig. Det viktiga är att de framgår att AOL försöker använda ganska så oschyssta metoder.
Blogga och lägg ut allt som dyker upp kring detta ärende. Spela in eventuella samtal och lägg även ut dem. Efterfråga i bloggen andra liknande AOL-ärenden för att se om der finns ett mönster.
När ärendet går till prövning bör du ha juridisk kompetens med i bagaget. Försök att locka någon hungrig jurist att ta sig an detta av rent intresse så att priset blir lågt. Betalningen kan subventioneras genom en nystartad webbmasterfond där jag gladeligen lägger några hundra. David mot Goliat i IT-tappning
Lycka till!
PS. Får vi i forumet sprida brevet till så många som möjligt? Jag tror att det gagnar dig