Visa ett inlägg
Oläst 2004-04-02, 18:32 #7
LiXs avatar
LiX LiX är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
LiX LiX är inte uppkopplad
Nykomling
LiXs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by LukasF@Apr 1 2004, 16:29
Okej, så det är div+css som är standarden? Men om man tar ett exempel som detta forumet så andvänder det sig av tabeller. Är det för att det är jobbigare att skapa div+css dynamiskt eller är det någon annan anledning? För jag antar att det går att skapa div dynamiskt, tex visa information, nyheter, gästboksinlägg eller vad som helst som är taget ur en databas eller liknanade?

Tack för svaren!
Anledningen till att IPB och andra forum inte kör ren CSS är att de utvecklats utifrån en plattform som byggde på tabeller. Detta för ett antal år sedan då CSS inte funkade som det skulle. Det är ett ganska stort arbete att byta till ren CSS. Vissa argumenterar att forum är till stor del tabular data och bör därför använda tabeller och/eller varför skall man ändra något som fungerar?

Personligen tror jag att CSS hade fungerat och givigt administratörer större frihet till att styra utseendet. CSS kräver dock att man kodar rätt. Detta är ibland inte tillräckligt då det finns brister i hur en del webläsare hanterar koden men, ju fler som kodar enligt standarden, ju mer energi måste webläsarskaparna lägga på att följa standarden.

För övrigt har jag hör att någon moddat phpBB till ren CSS. Vet inte vart man finner denna version dock.
LiX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat