Ämne: YouTube?
Visa ett inlägg
Oläst 2006-11-02, 23:37 #3
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Det intressanta med youtube är att de startades för mindre än ett år sedan. Jag vet inte hur länge de har utvecklats innan, men det har gått ruuuskigt fort. De är duktiga som har lyckats hålla liv i systemet under den exponentiella utvecklingen som har skett. Nån där har antingen riktigt bra kunskap om hårdvara/servrar eller den goda smaken att tidigt hyra in nån som kunde.

Det är väl värt att nämna att systemet troligen inte är byggt med "servrar" sådär bara, de har väl webbservrar, databasservrar, process-servrar för video-encoding och NAS/SAN-system för lagring. De "streamar" inte filer definition mig veterligen, det är det flash är så bra för, man slipper dyra streaminglösningar (notera hur det inte går att "hoppa" till en plats som inte redan är laddad i filmerna från youtube som det går på google video).

600 servrar kostar ju knappast mer än 300 dollar styck (varje server behöver ju inte en egen 100mbit port ut mot internet) och de får ju såklart feta rabatter. Fil och webbservrarna har väl egna anslutningar, men behandlings-servrar, databas-servrar och stora delar av filserver-klustrena har ju bara ett internt nät.

För 600k usd / månad (4,3m SEK) kan man ju mer eller mindre köpa sina 300 servrar (100k styck) på sju månader.

Trafiken däremot är ju en helt annan historia, där vågar jag inte ge mig på att spekulera, men hårdvarukostnaden är rätt låg om de själva äger sin hårdvara...

Appropå inget, tror ni att google gjorde ett bra köp? (jag tror det inte).
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat