Visa ett inlägg
Oläst 2006-11-02, 08:47 #5
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by patrikweb@Nov 2 2006, 01:35
IDN tror jag kommer skada stort, att införa saker som inte är en standard utan ett fulhaxx är jag mycket emot. Men tror varje land kommer försöka införa sina IDN på sina tecken.
Det var ett mycket intressant seminarium på årets Internetdagarna som IIS anordnar rörande just IDN-domännamn, hur utvecklingen ser ut i Sverige och hur det ser ut i övriga världen. Tina Dam IDN-samordnare för ICANN berättade om hur arbetet med IDN fortlöper inom ICANN. Patrik Fälström från CISCO har arbetat mycket med den tekniska biten och berättade om det som hittills lösts samt de många problemen som finns kvar. Det kommer att finnas ljudfiler och presentationer här: http://www.nic.se/Internetdagarna/2006/53-idn/idn.shtml.

Vidare tycker jag att IDN är något som måste lösas. Om inte en standard tas fram ganska snabbt så kommer alla länder som använder sig utav det bli otåliga, hitta på egna lösningar och inte vara intresserade av att i efterhand övergå till en framtagen standard. Idag finns dessutom redan IE för arabiska där all text går från höger till vänster, det finns redan möjlighet att ha IDN-domännamn på kinesiska men med en fullösning likt Network Solutions tidigare. Problemet är att om inte väst engagerar sig med att ta fram en standard som alla är nöjda med så kommer de att lösa det själva.
jonathanfranze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat