Vill man nå ut med sitt pressmeddelande så finns det bara en sak att göra.
Skriv kort och koncist. Ha med fakta och inkludera länk till var journalisten kan hitta mer information.
Innan du skickar pressmeddelandet så ringer du till respektive redaktion och berättar passionerat om vad det är du skall skicka pressmeddelande om. Se till att prata med den personen som sedan får pressmeddelandet, eller den som är ansvarig för att distribuera internt.
Skicka sedan ut meddelandet dagen efter. Skicka inte precis innan/efter lunch eller innan dagen är slut. Skicka inte heller precis innan pressläggning.
Ring sedan samma dag eller dagen efter och följ upp. Innehöll pressmeddelandet allt de ville ha? Vill de ha mer info? Kommer de ta med det? Om inte, vad kan du göra till nästa gång för att de skall ta med det.
Bygg en relation med respektive redaktion så behöver du inte jobba så hårt nästa gång du har en i dina ögon intressant artikel.
Jobbar på precis detta sätt och vi kommer med i de tidningar som vi vill komma med i. Men det är ett himla jobb...