Visa ett inlägg
Oläst 2006-10-31, 20:23 #5
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Well, du det där är något som det känns som man endast kan sia om - förstår din problematik. Kanske slår IDN igenom snabbt och smidigt och märkas.se är den självklara domänen - eller så ligger de gamla grunderna "inga prickar" kvar i bakhuvudet på folk, och oavsett marknadsföring med IDN-domän så använder besökarna utan prickar...

Vi bör nog vara medvetna om att gemene man och kvinna inte förstår begreppet IDN-domän över huvudtaget - så om inte någon riktig "lansering" eller "marknadsföring" för de nya möjligheterna sker mot "vanliga" människor, tror jag det kommer att ta betydligt längre tid.
Att bara gå ut med att IE7 har "stöd för IDN-domäner" innebär för majoritet ingenting...

Jag hade nog valt att ha "markas.se" som min huvuddomän, men skulle självklart lockas lite av att använda mig av IDN-motsvarigheten. Att genomföra ett byte sen kan gå hur bra som helst, men även krångla. Har själv, trots att jag gjorde helt fel (gjorde ingen 301 redirect över huvudtaget - utan la helt enkelt upp aktuell sida på en ny server med ny domän och lät den äldre ligga kvar) gick det hela hur bra som helst. Lite flyt antagligen...

Gällande google så verkar det i dagsläget som att ja, den kan förstå och läsa av en IDN-domän (detta diskuteras för övrigt i denna tråd: http://www.seo-forum.se/domaenen/886-nu-sk...testa-hur.html) - testa att söka på ordet "oknö" och en bit ner i serp:en hittas just domänen oknö.se där google fetmarkerat adressen, och därmed tagit den i beakting vid sin listning (rätta mig gärna någon om jag har fel...).

Och nej, jag har inget som helst egensyfte i ovan länkar / sidor - är inte ens medlem på forumet och har inte heller något som helst med sidan ovan att göra...

Så visst, märkas.se kanske är the shit trots allt - så här mot slutet av inlägget är jag beredd att övergå till det alternativet istället om inte annat så för att skapa lite debatt :P
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat