Ämne: Välja forum
Visa ett inlägg
Oläst 2006-10-31, 16:56 #20
Tomas Tomas är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2006
Tomas Tomas är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2006
När jag började med forum för 4-5 år sedan till min kampsportsportal, så körde jag med XMB-forum. Det var rejält buggigt och svårt att modifiera, och det kändes som rena drömmen när jag uppgraderade till PHPBB. Tyvärr är det som det sägs tidigare i denna tråd, att templatehanteringen är svår att lära sig, men det skiljer inte så mycket från andra forum faktiskt. Det ÄR svårt att bygga om forum, enligt mina erfarenheter. Pilla i CSS:erna är en sak, men att rota i koden kräver ett säkert handlag och ett bra minne.

När det gäler PHPBB kan jag bara sälla mig till mängden av de som blivit hackade... ett flertal gånger. Trots att jag hållit mig uppdaterad. PHPBB.com har ju blivit hackade själva några gånger, så visst, hackarna HAR fokus på PHPBB tyvärr.

För ett år sedan ersatte jag PHPBB med VBULLETIN, och det är en grym skillnad. Allt är bättre om jag får vara så generell. Stabilt, snabbt, trevligt att jobba med.

En kollega påstod däremot att IPB var ett hej dundrande forum, och jag hade inte testat det på flera år, så jag köpte mig en licens och körde upp istället för ett annat PHPBB-forum. För användaren är det inte så stor skillnad, men för admin är det mycket som är annorlunda. Jag måste säga att för mina behov så är IPB mycket bättre än VBULLETIN, främst av följande orsaker:

1. Mycket enklare och överskådligare användar- och rättighetshantering.
2. Mycket enklare och mer användarvänligt upplägg på administrationspanelen, där man enkelt hittar det man letar efter.
3. Det finns ett kanonbra bildgalleri som man kopplar in direkt i designen. Fristående licens.
4. Det finns en bra blogg att koppla direkt in i designen. Fristående licens.
Tomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat