Visa ett inlägg
Oläst 2006-10-30, 17:19 #11
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Jag har (nästan) bara gjort sådant som jag för tillfället har varit intresserad av. Hälften av mina projekt har börjat som nån liten pet peeve jag har rullande lokalt för mig själv och sedan tagit ett steg vidare ut på nätet. Tänk inte så jäkla mkt i termer av nischer, keywords och roi. Gör nåt kul och bra bara. De grejerna jag har gjort som har varit mer kommersiella än hobbykänsla är dem som har gått dåligt.

Det märks om man gillar sina projekt eller inte, både för dig själv (när du jobbar med det) och för dina besökare. Jag kör nästan uteslutande på SE-trafik så ja, det är såklart hett med användar genererat content, den långa svansen etc etc. Andelen trafik jag får från googles serps påverkar min inkomst väldigt mycket, men det är inte heller något jag stirrar mig blind på (siffrorna dag till dag). En bra tjänst står sig i längden oavsett vad google råkar få för sig (nu tänker jag på sandboxar, filter etc). En dålig tjänst som inte har någon naturlig tillväxt kommer att tappa även om du temporärt kan boosta upp den på artificiell väg genom länk och trafikköp.

Jag brukar göra som så att när jag får en bra ide så skriver jag upp den, sen får den ligga i min wiki och mogna, när jag sedan inte har något projekt på gång så plockar jag fram en ide därifrån. Jag har dessutom otroligt svårt för att hålla mig till ett projekt utan gör ofta avstickare hit och dit (under senaste halvåret har jag i princip jobbat med ett större projekt som snart ("hejhej björn) är klart, men under tiden underhållit mina befintliga, lanserat ett sidospårs-projekt och dragit igång ytterligare 2 konkreta miniprojekt).

På sikt är det där såklart inte hållbart för tiden jag lägger på administration och att marknadsföra, kommerialisera alla de här småprojekten äter mer tid än jag kan lägga på utveckling, så .. ja, det blir ju aktuellt med nån form av avknoppning / anställning där...

Framförallt tror jag det finns en anledning till att jag kan leva på det jag gör, och det är för att jag gör det jag tycker är kul. Dvs att skriva kod. En del projekt blir det inget av, en del blir dåliga grejer. Då och då träffar man guld. Jag har inga ambitioner på att bli världsledande, på att få riskkapital eller på att ha miljarder anställda. Mitt drömmål vore att kunna outsourca det administrativa jobbet jag är tvungen att göra nu och bara fokusera på att lansera nya projekt. Kombinationen med att brainstorma och göra de första draftsen på ett projekt är nog det roligaste jag vet. Fast jag har ärligt talat ingen aning om hur i tusan man skall sköta en sån grej, bara lasta av allt det tråkiga på nån annan utan att behöva utbilda dem i varenda lösning .. :P
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat