Citat:
Originally posted by klein@Oct 28 2006, 03:31
Du har rätt, att vara otrevlig är fel. Problemet är att när man möts av en attityd som ,det står minnsann i våra vilkor att du skall ha vårat nyhetesbrev, så blir man förbannad, särskilt när man inte har läst några vilkor.
Så länge jag inte har undertecknat ett papper med min namnunderskrift eller använt min E legtimation, så har jag inte ingått något avtal, så enkelt är det.
Men om vi bortser ifrån detta, så är grundproblemet följande
1) Jag har aldrig validerat någon epostadress. ( Det är ca 10 rader php kod att göra en valideringsfunktion )
2) Jag har inte i de nyhetesbrev som jag har erhållit fått något erbjudade om att avregistrar mej. ( Ca 10 ytterligare PHP kod att gör en klicka här för att slippa vårt nyhetesbrev. )
Det händer att jag också skickar ut nyhetesbrev, med en skillnad. Att alla som får mina brev
1) Mottagare epost adress står klart och tydligt som mottagare
2) I Varje brev jag skickar ut, finns alltid med en länk, där man kan klicka på för att radera sin epost adress.
3) Alla som blir skriver upp sej på nyhetesbrevet måste klicka på en länk för godkänna, att dom vill ha brevet.
Innan jag startade mitt nyhetesbrev, så gjorde jag ett utskick, där man var tuvngen att göra ett opt-in förfarande, eftersom de epost adresser jag använt, kom ifrån en då nerlagd webbutik, så tyckte jag de var olämpligt att bara skicka ut epost utan att fråga folk först.
Visst händer det någon gång ibland, att jag också få ett otrevlig mail tillbaka, men då löser man snabbt och smidigt, är mottagaren raderad. Antaligen är det enklast genom att klicka på en länk. I det mail jag fick, så uppfylldes inte punkt 2 och 3. Om punkt ett uppfylldes kom jag inte ihåg.
Varför jag tog upp den här diskussionen på WN, är att folk som driver sajter, skall börja förstå hur man skall hantera nyhetesbrevfrågan, för uppbarligen så finns många som inte förstår dessa enkla punkter som nämns ovan.
Jag kanske är en galen man som anfaller väderkvarnar, men syftet är gott.
|
Sådärja Klein, nu var det mycket lättare att ta till sig det du skriver
Jag saknar lite etiska regler som man kn förhålla sig till som siteägare. Som det är idag så går folk in och registrerar sig på alla möjliga siter, och kommer sällan ihåg det.
Jag blev uppringd av en nyhetsbrevsmottagare som skällde ut mig efter noter eftersom jag mailspammade honom.
Försökte lösa det hela så att han inte skulle vara så agressiv, såjag gick in i databasen och kollade. Det visade sig att användaren hade registrerat inte bara en utan två epostadresser! och han hade dessutom agerat på siten i bägge användarnamnen.
Då kom det fram:
"ajust det ja, jag reggade ju två användare. Hade jag varit inne på siten och reggat också?"
Så det finns ett inneboende problem att användarna inte kommer ihåg var man registrerat sig...
Att visa vilken epostadress man registrerat och till vilken adress man skickar brevet är bra. Skall lägga till det på vårt material som vi skickar ut.
/Mattias