Kan man DDOSA någon i nödvärn? Låter intressant. :-) Men kan även använda nödvärn för att skydda andra.
Exempel "Terroristen Jimmie Åkersson står med en robot 70 vid Bromma flygplats och tänker skjuta ner ett flygplan, så har jag rätt ingripa, att i så kallad utökad nödvärnsrätt, dvs jag kan använda pilotens nödvärns rätt för att stoppa Herr Åkersson."
Men att DDOSA någon kanske skulle ses som övervåld är jag rädd, eftersom skadorna skulle bli större efter en DDOS attack än ett spam kan anses göra. Att DDOSar någon drabbar antaligen inte bara nämda sajten, utan även andra oskydliga sajter, vilket är fel.
Citat:
Originally posted by webbteknik@Oct 13 2006, 12:29
Borde inte detta fall under nödvärn? Texten nedan är hämtad från wikipedia så den behöver inte vara korrekt, hittar ni något fel så säg gärna till så att vi kan rätta det hela.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Nödvärnsrätt, rätten att mot en angripare använda våld eller hot om våld som annars är olagligt. Enligt Brottsbalken 24 kap. 1 § är "en gärning som någon begår i nödvärn är brott om den med hänsyn till omständigheterna [...] är uppenbart oförsvarligt". I dagligt tal används den något oprecisa tolkningen att "inte använda mer än nöden kräver". Lagen är i själva verket ganska precis; den mängd våld eller hot om våld som den som brukar nödvärn får använda, skall stå någorlunda i proportion till hotet/våldet den hotade utsätts för. Den hotade får inte bruka våld så allvarligt att det måste anses vara uppenbart oförsvarligt (Jfr Polislagen 10 §; våldet skall vara försvarligt).
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Om man blir angripen med spam så måste det ju räknas som nödvärn om man stoppar den som spammar genom att ta bort datorns möjlighet att spamma.
|