Du har rätt, att vara otrevlig är fel. Problemet är att när man möts av en attityd som ,det står minnsann i våra vilkor att du skall ha vårat nyhetesbrev, så blir man förbannad, särskilt när man inte har läst några vilkor.
Ungerfär samma attityd som en del antivirus tillverkare har, att vi kan inte plocka bort spyware för användare har godkänt att han skall han skall ha spyware i sin dator.
Så länge jag inte har undertecknat ett papper med min namnunderskrift eller använt min E legtimation, så har jag inte ingått något avtal, så enkelt är det.
Men om vi bortser ifrån detta, så är grundproblemet följande
1) Jag har aldrig validerat någon epostadress. ( Det är ca 10 rader php kod att göra en valideringsfunktion )
2) Jag har inte i de nyhetesbrev som jag har erhållit fått något erbjudade om att avregistrar mej. ( Ca 10 ytterligare PHP kod att gör en klicka här för att slippa vårt nyhetesbrev. )
Det händer att jag också skickar ut nyhetesbrev, med en skillnad. Att alla som får mina brev
1) Mottagare epost adress står klart och tydligt som mottagare
2) I Varje brev jag skickar ut, finns alltid med en länk, där man kan klicka på för att radera sin epost adress.
3) Alla som blir skriver upp sej på nyhetesbrevet måste klicka på en länk för godkänna, att dom vill ha brevet.
Innan jag startade mitt nyhetesbrev, så gjorde jag ett utskick, där man var tuvngen att göra ett opt-in förfarande, eftersom de epost adresser jag använt, kom ifrån en då nerlagd webbutik, så tyckte jag de var olämpligt att bara skicka ut epost utan att fråga folk först.
Visst händer det någon gång ibland, att jag också få ett otrevlig mail tillbaka, men då löser man snabbt och smidigt, är mottagaren raderad. Antaligen är det enklast genom att klicka på en länk. I det mail jag fick, så uppfylldes inte punkt 2 och 3. Om punkt ett uppfylldes kom jag inte ihåg.
Varför jag tog upp den här diskussionen på WN, är att folk som driver sajter, skall börja förstå hur man skall hantera nyhetesbrevfrågan, för uppbarligen så finns många som inte förstår dessa enkla punkter som nämns ovan.
Jag kanske är en galen man som anfaller väderkvarnar, men syftet är gott.
Citat:
Originally posted by mlindstrom@Oct 13 2006, 11:39
Oavsett om jag blir irriterad eller inte när jag läser dina inlägg klein så är det svårt att se bakom den svavelosande och förolampande fronten. Det gör det kanske till ditt problem när maninte vill ta till sig det du skriver bara för att du satt upp en front. Bara för att man förespråkar nolltolerans så måste man inte förolämpa och vara otrevlig.
I övrigt tycker jag den här diskussionen var intressant. davve skickar alltså ut ett brev. Mottagaren klein anser att han inte beställt det.
Vems är bevisbördan?
Om det hade varit ett nyhetsbrev och om avsändaren hade haft med information om hur man stänger av utskicket, hade det varit ok då?
Vad är bäst, skicka mail till unsubscribe eller klicka på en länk för unsubscribe?
Har en parallell till detta.
Vi skickade nyss ut första nyhetsbrevet på en site som jag driver. Utav dessa utskick så var det kanske 10% som avsa sig vidare utskick. Utav dessa 10% så var det ett tiotal som var ganska otrevliga, som sa att det var spam-mail, att de aldrig registrerat sig, att vi köpt adresserna etc...
Det här var ett informationsbrev till sitens alla medlemmar med information om vad som händer framöver samt info om hur man gör för att inte få några fler brev från oss.
Vart ligger bevisbördan? Om epostadresserna finns i systemet, hur kan jag vara säker på att det är exakt den personen som reggat sig?
En anekdot i sammanhanget är att 3 av de som var som mest otrevliga, som alla hävdade att de minsan aldrig reggat sig och att de minsan aldrig varit inne på siten (typ med samma frenesi som klein ovan) så hade de trots allt loggat in, skickat PM till andra användare, postat i forumet och reggat information.
Lite märkligt tycker jag...
Så frågan är vem som har bevisböran och vad som är bra utformning?
|