 |
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
|
I stora drag riktar du dig till 26 olika marknader. Vissa av dem (t ex Shopping) är vinstdrivande verksamheter och har därför mycket pengar att röra sig med. Andra är mer ideella och har sällan inkomster att röra sig med. (t ex hobby). Du kommer med andra ord att få en väldigt skev fördelning av kunder. Personer som inte tjänar några pengar på sina Internetprojekt kommer tycka att din prislapp är för hög – och webbutikerna hade förmodligen kunnat tänka sig att betala något mer för att vara med. Prisdiskriminering handlar om att ge var och en det priset som han/hon kan tänkas acceptera. På så vis maximerar du antalet kunder och därmed din egen vinst. Inrikesflyget har lyckats med en perfekt prisdiskriminering. SJ har lyckats mindre bra eftersom kunderna inte begriper sig på prissättningen.
I det långa loppet tjänar du på det därför att du får fler anmälningar till katalogen. Dina användare/besökare tjänar på det eftersom du får en jämn fördelning av webbsidor i de olika kategorierna.
Egentligen riktar du dig till betydligt fler än 26 marknader. Men vill man använda sig av prisdiskriminering så måste man lösa prissättningen på ett sätt som kunden kan överblicka. En enklare variant vore kanske till och med om du delade upp sidorna i kommersiella och icke kommersiella i din prissättning. Då prissätter du inte utefter vilken kategori man vill ligga i, utan utifrån betalningsförmåga.
|