Citat:
Originally posted by Kaktus@Oct 20 2006, 14:04
Vi kommer att försöka att lägga oss på en så snäll nivå som möjligt för att få jobbet och även inte mjölka kunden helt samtidigt vill man ju ändå ha en del för all möda och tid som går åt.
|
Jag känner igen mig i det du säger från när jag började driva eget för typ 8 år sedan...
Det absolut största misstaget du kan göra är att inte ta betalt för det du gör. Om du tycker 470 är för tajt, måste du öka tiden. Om tiden gånger pris blir för mycket för kunden så skit i det istället för att gå med förlust. Du säger själv att du vill ha betalt för mödan och då har du svarat på den viktigaste frågan - du verkar inte vilja gå med förlust på uppdraget.
Su säger även att kunden kräver fastpris. Det finns en gammal sanning som säger att i ettt projekt kan man garantera högst två av de tre:
- en viss kostnad
- en viss kvalitet
- en viss mängd funktioner
Kräver kunden ett fast pris måste han godta att du antingen inte kan garantera vissa funktioner eller en viss kvalitet. Så är det bara.
Någon säger nu kanske att man "visst kan garantera alla tre", men då tänker man på "kostnad" som "det kunden betalar". Kostnad är din kostnad. Det kunden betalar minus din kostnad är din vinst.