Citat:
Originally posted by grazzy@Oct 19 2006, 17:48
Tänk på att med ajax-teknik så snurrar timmarna iväg väldigt fort jämfört med traditionella lösningar - särskilt som ni bör se till att sidan funkar även utan javascript (fallback). Sedan bör ni ju även räkna in testning, rättning och ändringar i er timspec. 470 låter väl rätt principiellt vettigt för att hinna koda ett community "off the ground" om ni vill ligga i framkant, men tro inte att det är "väl" tilltaget för ett projekt av den magnituden.
Att skriva användarbaserat kod är mycket jobb, hur väl insatta är ni tex i säkerhet, XSS och SQL injections? Kan ni inte det så bör ni börja med att lägga ett par dagar på att researcha de ämnena bara.
Dokumentation och revisionshantering? Har ni erfarenhet av sådant? Annars går det direkt ett par timmar på att lära sig detta - det går inte att koda ett såhär stort projekt med flera teammembers utan revisionshantering effektivt.
Etcetc..
Jag håller med dig till fullo om att koda själv är bättre än att installera nån annans gamla skräpkod. De communities jag har sett till "salu" är riktigt ruggiga och helst vill man bara skaffa en lång pinne att putta dem till soptunnan med.
|
Jepp, ajax är underbart och fruktansvärt. Debugga php är ett nöje i gämförelse med ajax =|
Någon fallback har vi inte räknat med att göra på den deadlinen. Skulle antagligen ta över halva tiden av vad hela projektet tar. Självklart ska vi prata med vår kund, om den säger att det måste finnas en fallback så kommer både tid och pris att höjas…
Jag håller med om att 470h kommer vara tight… Vi kommer få kämpa och hoppas på det bästa.
Jag kan grunderna och skydda mig mot de mest basic XSS och SQL injections. Men här kommer vi få lägga en hel del tid på att kolla upp säkerheten.
Dokumentation och revisionshantering är inget vi har jobbat med. Dock känns det ganska mycket som ”sunt planerings förnuft”. Men det är ett jättebra tips att kolla upp hur ”höjdarna” gör, så man slipper uppfinna hjulet igen…
”De communities jag har sett till "salu" är riktigt ruggiga och helst vill man bara skaffa en lång pinne att putta dem till soptunnan med.”
Hehe, då delar vi samma uppfattning där då =)
Tack för dina tankar!!