Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
|
Om din sajt är fokuserad och specifik så kan du börja redan med ett par hundra besökare om dagen.
Att sälja in annonsplats är ett långt och tålmodigt arbete. De flesta marknadschefer överhopas med erbjudanden om annonsering både här och där hela tiden, konstant. Om de själva har hört av sig är det en bra början, men räkna inte med att resten kommer av sig själva.
Ta fram ett infoblad med basuppgifter på sajten, med inriktning, besökare, vad annonsören kan förvänta sig, och priser, som du kan ha till hands och skicka ut till de som kan tänkas annonsera.
Bra statistik är nog ett måste, men alla är inte lika bra på att tolka den. Folk som har bra koll på besökare, konverteringar och sådant är lättare att övertyga än den som inte har en susning alls.
Annonsmaterialet är förvånande nog minst lika krångligt som själva insäljandet. Mediaköparna har sällan färdiga banners utan måste ofta göra nytt, det tar tid och kostar pengar, ibland misstänker jag att det kostar mer än själva mediaköpet.
Räkna med lång inkörningstid, kan ta upp emot ett år innan alla köparna har bestämt sig och är på plats. Budgeten löper årsvis, så det är på väg att bli sent att börja nu med införsäljning riktad mot 2007 års budget.
Störa besökarna är en smaksak, men en relevant annons uppfattas ofta som en information som besökarna tycker är bra att få. Allmänna annonser typ "vill du blir rik" upplevs nog som mer störande i så fall.
|