Visa ett inlägg
Oläst 2006-10-19, 14:25 #8
M. Johansson M. Johansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 77
M. Johansson M. Johansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 77
Alltså, vi håller fortfarande på och testar, och p.g.a. att det är såpass få sajter som kör de format som krävs, så blir resultatet lite statistiskt konstigt ibland. Saker jag lärt mig som jag inte skulle kunna ha resonerat mig fram till:

1. 336x280 och 300x250 är OFANTLIGT överlägsna 250x250. Jag skulle tippa på att detta inte riktigt är just för att de är större, utan helt enkelt för att 250x250 av någon anledning används i stor utsträckning av webbplatsägare som inte har en aning om hur man placerar annonser effektivt (VARFÖR envisas folk med att sätta annonser i högermarginalen, när man bara behöver läsa på liiite grann för att veta att det är en skitplacering??).

2. Det splitter nya 200x200-formatet gick OTROLIGT bra. Nästan bättre än 336x280. Detta är dock mycket opålitlig data, eftersom 200x200 formatet är jättenytt och därför ännu bara används av (a) personer som är väldigt aktiva med sina adsense-konton och därför är väldigt haja på annonsplaceringar, och (B) att surfare inte vant sig vid annonsformatet ännu och börjat filtrera det på samma sätt. Ska prova att köra dessa lite senare när saker och ting lungnat ned sig.

3. Grafiska startbilder är skitdåliga. Man ska använda startbilder som ser ut som video - de ger MYCKET högre spelningsfrekvens. (undantaget är 336x280-annonserna, där presterar de grafiska startbilderna likvärdigt de som ser ut som video) Dock ska man passa sig för att ha FÖR lite information om produkten, eftersom detta leder till vad jag kallar för "oengegerade" klick. Alltså, att folk tittar på filmen på kul, och sen klickar utan att egentligen vara intresserad. Folk har nämligen VERKLIGEN en tendens att klicka när de tittat färdigt på filmen, trots att de inte är i intresserade av produkten. Se därför till att låta startbilden "förkvalificera", dvs. försök inte få en massa spelningar av folk som ändå inte är intresserade av produkten, bara för att spelningar inte kostar dig något - låt startbilden kommunicera produkten klart och tydligt.

4. Lite av en problematik med videoannonser är att för att adsense-annonser ska vara riktigt effektiva ska de ha ett anpassat budskap till målgruppen. Alltså, om du har nyckelordsvariationer på "barnuppfostran" för du ha ett erbjudande och budskap som specifikt tilltalar barnfamiljer - detta är extremt billigt att göra i text, ganska billigt att göra med flash/bilder, men jävla dyrt att göra med video - att specialproducera en reklamfilm är ICKE billigt.
M. Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat