Ämne: IDN domäner
Visa ett inlägg
Oläst 2006-10-19, 01:53 #150
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP
Citat:
Originally posted by -grazzy@Oct 18 2006, 17:03
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP
Mitt webmailsystem funkar inge bra med IDN-domäner, tur att det är opensource så att det går att fixa själv... ;-)

Det går inte att "fixa" utan att implementera så att alla epost-klienter stödjer IDN, det kommer inte att hända. Du kan maila renkis på [email protected] (wå.se) så kan han garanterat svara på de mer tekniska frågorna som han verkar ha stenkoll på (även vart man säljer domäner till bra priser vad det verkar).

Jag skrev webmail inte e-postklient, en viss skillnad
Så visst går det att fixa.
Näh, det går inte att "fixa".

Visst, du kan fixa den så att den kodar on xn--balbla till motsvarande ascii, och du kan skicka email så att DU ser nisse@domän.se men mottagaren kommer alltid att se [email protected].

Och vad värre är, du måste ange reply-to som punycode eller din alternativa domän, för om du skriver nisse@domän.se där kan du utgå från att du inte kommer kunna få några svar.

Samma sak gäller ju vid vhosts etc. Jag vet inte hur det är med SSL-cert heller, men misstänker att de också måste gå på punycode-kodningen av namnet.. det finns så sjukt många shortcomings med hela systemet att man blir helt knäsvag..

Bara en sak som detta; vad är det man köper eg? Är det domän.se eller är det xn-domasdfsdf.se man "äger"? Vad händer om systemet för att koda domäner ändras, kommer min domän.se då att överföras till den nya kodningen (som rimligen blir i ascii eller utf8?).

Näh ni.. tekniken bakom IDN är skakig at best..
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat