|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Dec 2004
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Dec 2004
|
Finnmera > Ja, jag vet skillnaden mellan de två olika certifieringarna, vilket i det här fallet inte är speciellt intressant. Olika krav, olika belopp, fler som skall kunna det osv, osv.
Sedan vad som gäller valet av sökfraser, ord etc, så ser jag inga problem där om man har tillräckligt stora kunskaper i sökmotoroptimering för övrigt, samt har arbetat med Adwords. Är man som kund osäker kan man hyra en expertis på det området som hjälper till med kampanjupplägget. Dessutom ger ju AdWordsstatistiken en hel del, om man törs redovisa det för kunden förstås.
Frågan är snarare - Skall man ge sken av att sponsrade länkar är något annat än det är?
Det är betald reklam i en sökmotor, eller på specifikt utvalda webbplatser, områden, etc.
Redovisningsmetoden, tja det är väl en fråga om val; skall man ta betalt 6:- per klick när kostnaden är 50 öre, eller skall man redovisa den faktiska annonskostnaden för kunden och ta betalt för den timtid man lägger ned på arbetet?
Tja det är en smakfråga, jag redovisar annonskostnaden och min timtid.
Ett enkelt exempel. Kund betalade 8.000:- för 1.600 klick, dvs 5:- st med fast klickkostnad.
Den reela klickkostnaden var 50 öre i snitt.
Att istället då ta betalt för sitt arbete och helt ärligt redovisa för kunden vad faktiska annonskostnaden är, gav en kostnad för kunden på totalt 2.800:- inkl timdebitering för 1.600 klick dvs 1:75:-.
Självklart hade min förtjänst blivit bättre om jag kört samma stil men lagt klickkostnaden på låt säga 4:- istället. Men jag är nöjd kunden är nöjd och det är en ypperlig referens.
Sedan är det lite vanskligt och faktiskt nästan direkt oansvarigt att inte även se till, eller erbjuda kunden möjligheter till optimering av webbplatsen, on page. Att hålla upp en webbplats i sökmotorerna med enbart ADwords, eller sponsrade länkar om det nu låter bättre, är inte seriöst.
Fast jag förstår att en del annonsförsäljare gick i taket när Googles tänkte genomföra en liten ändring i villkoren.
|