Citat:
Originally posted by andla@Oct 17 2006, 13:29
Jag tror den här frågan gäller speciellt oss som har svårt att sluta jobba med IT på natten. Man har sina projekt och försöker bygga nya program och webbsidor. Speciellt oss som försöker göra det lönsamt och testar nya saker.
I mitt fall har jag svåra sömnstörningar. Detta har blivit speciellt påtagligt efter att jag haft en kraftig förskylning i ca 2 veckor där jag inte kunde sova pga den. Nu är jag mycket trött på jobbet och jäspar titt som tätt. Jag misstänker att min dygnsrytm är helt åt skogen men jag tänker som så att den bara är förskjuten 1-2 timmar så om jag lägger mig 1-2 timmar tidigare än normalt så löser det sig. Men det gör det inte.
Jag provar att lägga mig klockan 11 och vaknar klockan 2-3 på natten och kan inte sova förrens till klockan 5-6. Jag har varit tvungen att komma senare till jobbet och sluta senare de senaste dagarna. Hur ställer man om dygnsryttmen på bästa sätt? En del kör med att lägga sig senare och senare varje dag för att förskjuta till en lämplig rytm frammåt. Eller funkar det med att lägga sig tidigare. Tidigare är den enda möjligheten om jag ska sköta jobbet samtidigt men då har jag problemet med att jag vaknar på natten. Tänkte prova med att lägga mig 20.00 ikväll. Kommer förmodligen vakna kl 24 och kanske somna 4.00.
Hur löser du detta?
|
Hej hopp!
Prova att träna ngt så att du blir FYSISKT slut. Hade samma problem tidigare. Nu tränar jag 4 dgr i veckan och somnar som ett barn på kvällarna.
Vill inte låta som Jane Fonda, men... JO du hinner träna också

Det roliga är att jag faktiskt sover MINDRE nu men är mycket piggare än innan.
MVH
R