Visa ett inlägg
Oläst 2006-10-16, 16:54 #16
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by Seattlegrunge@Oct 16 2006, 16:06
UTF-8 vs ISO-8859-1... vilket bör man välja? Finns det webbläsare som är ofta förekommande hos t ex svenska företag som inte klarar UTF-8? Egentligen är det väl bara Outlook (med eller utan Express) som används av dessa, i stort sett, men den har inga som helst problem med UTF-8 i dess olika versioner?
Jag kör med utf-8 eftersom det då även funkar om någon skulle skriva typ något jugoslaviskt namn eller andra ovanliga tecken. Det är ju också den nya standarden, iso:na försvinner alltmer. Nackdelen är som du anat att det kan vara problem med att använda utf-8 i vissa gamla mailklienter, men eftersom Outlook, Mozillas och Maccens Mail alla klarar utf-8 utan problem så tycker jag inte att det är något större problem. Om däremot huvuddelen av dina mottagare är sunkiga hotmail.com kan man ju överväga att använda iso-8859-1, men jag tycker egentligen att det är hotmails problem att de inte kan visa email korrekt (det finns även en lång rad andra saker som inte fungerar på hotmail).

Om du vill ha reda på exakt hur det är så läs RFC 1521 (om du har tid och tålamod) där hur man formaterar mime-email (även med flera delar, bilagor etc) beskrivs in i minsta detalj:
http://www.faqs.org/rfcs/rfc1521.html
(För dig mest "Appendix 2", "5.1. Quoted-Printable Content-Transfer-Encoding", "1. Introduction" och egentligen hela kapitel 3, 4 och inledningen på kap. 5)
Det finns också ett antal sidor som tar upp RFC:erna på föreklat och även på svenska, googla..

Rättelse: Jag tror jag i punkt 2 i mitt inlägg ovan ska vara "=\r\n" för ett s k soft-break som tas bort när mejlet kommer fram.
Jag tror också att det är så att man måste ange en giltig email som avsändare i From-headern, inte bara ett namn.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat