Citat:
Originally posted by elprisguiden@Oct 15 2006, 00:27
355:-/dygn och 610:-/helg inkl 10/20 mil (Golf på Statoil) kanske är för mycket vad vet jag. Beror väl på hur ofta den efterfrågas. Men en bil drar mer kostnader än vad man tror. Skatt försäkring och bas underhåll kostar även på en gammal bil. Toppservice är inte gratis det heller. Även om du inte räknar med kapitalkostnad eller värdeminskning räcker det till ett par tiotal lånedagar om året, räknar du med värdeminskningen så blir det betydligt fler. Sen får man väl hålla priser efter servicenivå, lånebil en helg är rätt flott erbjudande. Men valet är ditt. Om du ändå ska köra med företagsägd bil så måste du nog ha bra körjournal och se till så att ingen anställd kör bilen privat för att undvika förmånsvärde. Att låna ut sin bil till företaget som sedan lånar ut den till kund är nog rätt osäkert om det händer något.
|
Jag tänkte galet, hur är det med avgifter och liknande om vi hyr en bil som vi sedan lånar ut till kunden?
Jag menar, om vi hyr en bil för 1000kr och bokför det som det skall, men bilen har inte använts av företaget och vi har inte tagit betalt av kunden.
Ekonomin för bilen ifråga vi tänkte på är
5000kr i värde
5851kr i försäkring, helår
1621 i skatt
cirka 2000kr i service (då vi pysslar med bilar gör vi den själv)
+soppa
Rent inkomstmässigt betalar kunden i runda slängar 6000kr per dygn med 8h arbete per dag, inkl.moms, så utrymme finns ju, men det får ju inte äta upp allt för mycket.