Ämne: Blocket
Visa ett inlägg
Oläst 2006-10-13, 07:45 #15
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
TeamW: Jag vet att namnet på säljaren på irrelevant men jag har köpt annonser för ett större 6-siffrigt belopp och kör sedan en måndagen en 468x60 kampanj precis som du, så jag var bara intresserad av att höra vem som sålt in annonseringen på dig.

Precis som det har sagts innan så framgår inte budskapet i annonsen. Det som syns mest är "Team Winemaster", jag har aldrig druckit vin och är helt oinsatt i varumärken och varunamn inom vin, men jag misstänker att för en majoritet (även vindrickare) så säger det absolut ingenting.

Sedan tycker jag inte att man kan jämföra annonsering på adwords och bannerannonsering. Adwords kommer alltid vara bäst och billigast. Men du kan nå ut till nya grupper, större grupper och bygga varumärken med denna typ av annonsering. Det finns säkert massa människor som aldrig skulle komma på tanken söka på "vinprovning" på google och du kan på detta sätta fånga upp dessa människor. Det kan även vara så att nån ser din annons nu men reagerar nån gång i framtiden när dom ser samma banner/samma varumärke - d.v.s. igenjänningsfaktorn ökar.

Alltid innan man beställer annonsering gäller det att räkna fram ett ungefärligt klickpris och ta ställning till om det är värt i förhållande till exponeringen. Säg att ett klick som kostar 3kr på google kan vara värt 8 kr från blocket (eller annat annonsmedium) med tanke på exponeringen av produkt/varumärke för många människor. Normal CTR för en 468x60 annons är som sagt ca 0.1-0.2% lite beroende på sida, placering, produkt, mm. En 728x90 kanske ligger på 0.3-0.6% i dessa sammanhang.

Själv när jag har annonserat på blocket har jag oftast annonserat på första sidan eller först listningssidan. Det kostar mer än 10.000 kr och man syns under bara en dag men man får en större banner och man syns för de flesta som besöker sajten. En bra banner kan ge 3000-6000 klick.

För övrigt är säljarena på blocket (som säkert de flesta andra säljarna) väldigt hala och man ska vara mycket försiktig, kritisk och pruta mycket. Själv har jag blivit blåst flera gånger så det gäller ha koll på sin annonsering och klaga så blir man kompenserad om nått är fel. Dock har jag aldrig lyckats bryta en misslyckad annonsering utan fått rabatter på framtida annonsering. Jag har faktist haft så mycket problem att jag lovat mig själv aldrig mer annonsera på blocket men när säljaren ringer och man bara klagar så får man ofta så stora rabatter att man har svårt säga nej med tanke på hur stora trafikmänger blocket har.

Och slutligen gäller det att ha koll på blocket-sajten innan man beställer (d.v.s. när och hur banners visas). Exempel, en mycket popuär produkt är 728x90 på första listningssidan, d.v.s den stora bannern som syns överst när man vält län.

Gå till http://www.blocket.se och klicka på stockholm och se vilken banner du får upp (idag ser det ut att vara en orange Folkia).
Testa nu gå direkt till stockholm via denna länk http://www.blocket.se/li?ca=11_s och du får se en annan mindre 468x60 banner. Detta är nånting som blocket aldrig kommer berätta för dig. D.v.s. om man köper 728x90, 100%, en heldag så kommer man ändå missa dom som har stockholm-urlen i sina bokmärken som kommer få se en 468x60 banner.

Sammanfattningsvis, blocket = mycket trafik, men var rusktigt kritsk och försiktig med säljarna, det kan bli mycket dyr annonsering.

EDIT: Blocket säljer väldigt bra och de flesta bra annonsutrymmen är slutsålda året ut. Nästa år kommer priserna höjas ganska mycket. Om man är först-gångs-köpare eller köper för relativt små belopp kan man inte räkna med några jätterabatter. Det är om man haft problem eller kommer upp i större belopp som man kan räkna med rabatter och då försöker blocket ofta i först hand slänga med X miljoner 468x60 annoners på köpet istället för att sänka priset. Eftersom blocket som sagt har 260 miljoner exponeringar i veckan får dom plats med många miljoner 468x60 att fylla ut med.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat