Visa ett inlägg
Oläst 2006-10-11, 15:57 #44
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by elprisguiden@Oct 11 2006, 12:29
Många inlägg innehåller ock ganska lite info. En kommentar av typen sök först, se manualen med mera är kanske inte så otrevlig, men rätt så intetsägande. Bättre att tiga ihjäl dumma frågor.
Jag håller inte med, jag försöker rätt ofta svara på tekniska frågor. Anledningen till att jag gör det är för att eventuellt kan jag lära mig något / friska upp mina kunskaper.Delvis så är det kul att hjälpa andra.

När någon frågar om elseif-satser i php och mysql_*-funktioner som är extremt bra dokumenterade på php.net på ett professionellt webbforum så finns det egentligen två alternativ.
1) Medlemmen har helt enkelt missat vilken bra resurs php.net
2) Medlemmen är för lat för att läsa php.net

Man kan INTE säga detta om alla problem som kommer på WN, men i fallet 2) så finns det ingen anledning att inte hänvisa till manualen eftersom man då uppnår två effekter
1) Medlemmen lär sig utnyttja manualen
2) Medlemmen får svar på frågan utan att man behöver återuppfinna hjulet (just php.net's manual är ju dessutom till stora delar på svenska om man nu vill ha det).

Ifall man vill bli spoonfeeded med kod och lösningar och förväntar sig det på WN tycker jag att man bör skriva hur mycket pengar man är beredd att betala för lösningen. Må det vara 0 kronor, men man skall i alla fall i så fall visa att man "erkänner" att "hey, det här behöver jag hjälp med så jag frågar medlemmarna på WN vars tid faktiskt är värd något". Det är ingen ego-fråga från min del utan enbart ett sätt att sålla dum-frågorna från de bra frågorna.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat