Min intention är inte att svartmåla varken bokföringsprogrammet eller utvecklarna utan enbart ha ett lagomt fungerande, enkelt program att nyttja.
Och ja, funkar riktigt bra att installera om program/os, råkar man däremot ha en annan version av UniBas på burken än 4D filerna kommer ifrån så... försvinner ev. föregående år och nu i senaste versionen AKTUELLT ÅR.
Då jag funderade lite på detta så åkte jag upp till andra firman och kikade i butiksdatorn som också kör UniBas (står på 4cars HB om du önskar verifiera att vi är kunder) och iscensatte samma händelse, vi har ändå ny butiksburk så jag tyckte jag kunde passa på.
Backupfilerna tas ut från datorn om kör UniBas
Nya datorn installeras med FÄRSK fil ifrån
www.unicell.se
Backupfilerna förs in.
Resultat:
ALLA inlagda affärshändelser saknas numera (dock fungerar gamla kassaburken så det är inte hela världen för oss, snarare för UniCell)
Samma händelse upprepar sig på FYRA helt fristående datorer, fristående lokaler, fristående användare, fristående företag som bokförs men har den gemensamma nämnaren att det är UniBas som används.
Nu kommer jag inte ihåg om Magnus köpte med support till licensen dit upp men vi hör väl av oss per telefon då vi nu har två ärenden som det är problem med.
Håller er uppdaterade i tråden hur det hanteras av UniCell AB, tror nog dom är tillmötesgående när vi hjälper till att hitta buggar i deras annars välfungerande mjukvara
Lite pinsamt att just den programvara man köper inte är kompatibel med sina egna backupfiler bara för att det kommer en ny version.