Visa ett inlägg
Oläst 2006-10-09, 11:24 #5
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by xsajt@Oct 9 2006, 09:51
Undrar om en w3c validering hjälper sidan att komma högt upp i positionerna. Är det näst intill ett krav eller spelar det ingen roll? Är det bättre med strict html eller går de bra me transitional isåfall?

mvh Tim
Ser att det föreligger en hel del myter kring "W3C-validering". För det första kan jag ju säga vad exakt du gör när du "validerar mot W3C": Du kontrollererar din kod mot den rekommenderade specifikationen. Endast mycket flyktigt har detta med sökmotoroptimering att göra, eftersom W3C rekommenderar att använda de semantiska element som finns i HTML. Headings är ett exempel på semantisk kod som dessutom ges större vikt hos sökmotorer.

Kodmässigt får du välja vad fasen du vill, vad du än väljer blir jobbet gjort. Men en Strict doctype innebär en mindre specifikation att kontrollera mot, och webbläsare tenderar att konsekvent rendera Strict i Standard mode. Hur andra UAs faktiskt hanterar koden vågar jag inte uttala mig om.

Hur som helst är själva kodvalet alltid underordnat hur du faktiskt skriver koden. Att skriva enligt specifikation är alltid önskvärt och i vissa fall kravmärkt. Men man kan faktiskt, och klara sig undan med i praktiken avvika helt från "w3c validering" och fortfarande ha en sökmotoroptimerad och tillgänglig hemsida.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat