Visa ett inlägg
Oläst 2006-10-07, 13:09 #4
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Tror inte det spelar någon roll om det är LK som gör förfrågan, polis har inte den befogenheten, sen kan det mycket väl ha funnits åklagarbeslut eller beslut av någon som kan ta sådana beslut med i handlingen.

Om kunden ifråga ska upplysas eller inte är nog upp till hotellet, ibland brukar det stå att det ""är välgörande om utlämnad information inte delges den person ärendet berör"", annars ser jag inga hinder till att inte nämna det för kunden.

Prata med hotellet, be om ett K-nummer, det är ärendenumret på polisens handläggning och är vanligen offentlig uppgift (exkl.person/sakuppgifter som gör att parterna kan identifieras), detta borde hotellet med största sannolikhet ha blitt upplysta om, det har vi fått de gånger det gjorts förfrågan.
(k-numret återifinns också på ev. beslut om "uppgiftsutlämning" (kommer inte på rätt ord))

En annan sak, polisen ringer inte, dom skickar brev.

Ska väl tillägga att detta inte är 100%-iga fakta utan hur jag uppfattade hur det låg till när vi hade ett sådant ärendet i våras och jag frågade juridiskt kunniga om saken.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat