Visa ett inlägg
Oläst 2006-10-05, 22:50 #7
egenfirma egenfirma är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
egenfirma egenfirma är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Originally posted by mikli850@Sep 27 2006, 11:25
2. När företag/organisation tar emot en gåva så beror det på företaget om det ska beskattas eller inte. Är det röda korset så behöver det inte skattas, men är det ett vanligt företag så räknas det som vilken inkomst som helst. Finns säkert undantag, men de är säkert få. Ta ex med en gratissite, som ett gratis community. På sidan så finns en paypal-donate knapp. Alla får använda siten och man får inga fördelar om man donerar, men ändå så ska man enligt skatteverket räkna donationerna som intäckter att mätas mot de kostnader man har för verksamheten. Tror det är svårt att komma undan detta om man ska vara helt ärlig och spela efter skatteverkets regler. Om jag har en site, där det enda innehållet är en donate-knapp, och ingen annan information, då kanske skatteverket skulle låta mig vara ifred. Men frågan är hur mycket pengar man skulle få då?
För mig är det helt självklart att det upplägget ska beskattas. Visserligen driver jag själv den typen av sajt där det vore trevligt att ta emot spons från medlemmarna, men det är ju ändå så att man har ett vinstdrivande syfte - även om man har olika finansieringsmetoder.

Om det däremot är en ideell förening som driver sajten så skulle jag kunna tänka mig att det skulle kunna vara skattefritt. Typ Röda Korset som nu nämndes. Men jag tror att det finns kriterier för det vad det gäller registring etc.
egenfirma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat